ذکر و محبت
ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/5/17:: ساعت 12:38 صبحسلام.
قرابتی است بین این دو آیه؛ ذکر و محبت، خسران و فسق. اینقدر گویا هستند و آشنا که تذکرشان کافی است. بعد سفر عمره دنبال کلید اصلی خوبشدن و خوبماندن میگردم. اون چیز اصلی که باید بهاش رسید یا حفظش کرد چیه؟ چیزی که بقیه خوبیها رو هم بشه حولاش سامان داد.
- - - - - -
1- (آیه 9 منافقون)
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاتُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَ لاأَوْلَادُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند!
وَ مَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
و کسانی که چنین کنند، زیانکاراناند!
2- (آیه 24 توبه)
قُلْ إِن کَانَ آبَاؤُکُمْ وَ أَبْنَاؤُکُمْ وَ إِخْوَانُکُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ
بگو: «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما،
وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَ مَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا
و اموالی که بهدست آوردهاید، و تجارتی که از کساد شدناش میترسید،
و خانههائی که به آن علاقه دارید،
أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ
در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهاش محبوبتر است،
فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بأَمْرِهِ
در انتظار باشید که خداوند عذاباش را بر شما نازل کند؛
وَ اللَّهُ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقینَ
و خداوند جمعیّت نافرمانبردار را هدایت نمیکند!
یا علی
- - - - - -
این آیه هم مرتبط است. اما چون کلاس کاریاش بالا بود در متن نیاوردماش:
(آیه 37 نور)
رِجَالٌ لاتُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لابَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلاة وَ إِیتَاءِ الزَّکَاة
مردانی که نه تجارت و نه معاملهای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زکات غافل نمیکند؛
یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ
آنها از روزی میترسند که در آن، دلها و چشمها زیر و رو میشود.
+) این هم لطف جناب «نفحه»:
من شکسته سبو را به میخوران برسان، کبوتر حرمت را به آشیان برسان
از آن سفر که بهسوی تو شد به جا ماندم، غریبِ مانده به ره را به کاروان برسان
مرا بهدست کریمات که دست فاطمه است، به خاک بوسی یک قبر بینشان برسان
به لطف چشم کبودی به نگاه نما، مقام خاکنشین را به آسمان برسان
+) راهنمایی جناب «برای خاطر آیهها»:
(آیات 198 تا 202 بقره)
لیس علیکم جناح ان تبتغوا فضلاً من ربکم
گناهی بر شما نیست که از فضلِ پروردگارتان (و از منافع اقتصادی در ایّام حج) طلب کنید
(که یکی از منافع حج، پیریزیِ یک اقتصادِ صحیح است).
فاذا أفضتم من عرفات فاذکروالله عند المشعر الحرام
و هنگامی که از «عرفات» کوچ کردید، خدا را نزد «مشعَر الحرام» یاد کنید!
و اذکروه کما هدیکم و ان کنتم من قبله لمن الضالین
او را یاد کنید همانطور که شما را هدایت نمود و قطعاً شما پیش از این، از گمراهان بودید.
ثم افیضوا من حیث افاض الناس و استغفروالله ان الله غفور رحیم
سپس از همانجا که مردم کوچ میکنند، (به سوی سرزمین منی) کوچ کنید!
و از خداوند، آمرزش بطلبید، که خدا آمرزنده مهربان است!
فاذا قضیتم مناسککم فاذکروالله کذکرکم آباءکم او اشد ذکراً
و هنگامی که مناسکِ (حج) ِ خود را انجام دادید، خدا را یاد کنید، همانند یادآوری از پدرانتان
(آنگونه که رسم آن زمان بود) بلکه از آن هم بیشتر!
فمن الناس من یقول ربنا آتنا فی الدنیا و ما له فی الآخره من خلاق
(در این مراسم، مردم دو گروهند:) بعضی از مردم میگویند:
«خداوندا! به ما در دنیا، (*نیکی*) عطا کن!» ولی در آخرت، بهرهای ندارند.
و منهم من یقول ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار
و بعضی میگویند: «پروردگارا! به ما در دنیا (*نیکی*) عطا کن!
و در آخرت نیز (*نیکی*) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!»
اولئک لهم نصیب مما کسبوا و الله سریع الحساب
آنها از کار (و دعای) خود، نصیب و بهرهای دارند؛ و خداوند، سریع الحساب است.